Podporou sedmi vytipovaných témat a koncentrací finančních prostředků na ně by mělo dojít ke zlepšení situace:
- čtenářská a informační gramotnost
- cizí jazyky
- využívání ICT
- matematika
- přírodní vědy
- finanční gramotnost
- inkluzivní vzdělávání
Zlepšení výuky v těchto oblastech bude dosaženo metodickým vzděláváním pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů. Zvýšení účinnosti práce se žáky v prioritních tématech bude probíhat individualizací výuky prostřednictvím dělení hodin nebo podporou při vzdělávánížáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Snížení výskytu rizikového chování u žáků ZŠa podpory rovného přístupu ke vzdělávání bude v projektu podpořeno zapojením asistenta pedagoga, školního psychologa, speciálního pedagoga nebo zavedením programu primární prevence.
Na jmenované aktivity je v rámci OP VK vyčleněna celková částka 4,5 mld. Kč, kterou mohou využít všechny základníškoly v ČR, mimo území hlavního města Prahy. O finanční dotaci si může ZŠ požádat předložením projektovéžádosti. Žádosti bude možné předkládat v rámci průběžné výzvy na oblast 1.4. Výzva potrvá až do vyčerpání celéčástky, tj. 4,5 mld. Kč, nejdéle však do 20. prosince 2012.
Projektovou žádost není nutné složitě a komplikovaně vytvářet. MŠMT ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým (VÚP) připravilo hotové vzory tzv. šablon klíčových aktivit, které si školy podle svých požadavkůnakombinují a tím projektovou žádost sestaví.
MŠMT nastavilo sestavení i realizaci projektu tak, aby ji školy zvládly samostatně. Není tedy nutné využívat soukromých poradenských firem a MŠMT toto ani nedoporučuje. Primárně by měla být finanční dotace využita ve prospěch školy – žáků a pedagogů.
Projekt EU peníze školám se v důsledku unijních pravidel netýká pražských základních škol (hl.m. Praha nesplňuje podmínky stanovené Cílem Konvergence). Jako kompenzace pro ně byl v rámci MŠMT koncem roku 2009 vyhlášen program „Zkvalitnění vzdělávání v základních školách na území hlavního města Prahy“. Na tento rozvojový program bylo vyčleněno 140 milionů Kč, a to na nákup učebnic a učebních pomůcek, které již mají školy v tuto chvíli k dispozici. Podpořeno v rámci projektů bylo zejména vzdělávání v oblastech cizích jazyků, matematiky, přírodních věd, informačních a komunikačních technologií, čtenářské, informační a finanční gramotnosti. Programem bylo podpořeno téměř 600 základních škol.