< návrat zpět

ŠVP školní družiny

Základní škola, Slatiny, okres Jičín

se sídlem ve Slatinách 17, 506 01 Jičín

 

 

Školní vzdělávací program pro školní družinu

 

 

ROK PLNÝ POHODY

 

 

Identifikační údaje:

 

Škola: Základní škola, Slatiny, okres Jičín

 

Adresa školy:

Základní škola, Slatiny, okres Jičín

Slatiny 17

506 01 Jičín

 

Ředitel školy: Martin Procházka

Typ školy: málotřídní škola

Počet ročníků: 5

Počet tříd: 2

IČO školy: 710 04 271

Telefon: 725357724

Mail: prochor13@seznam.cz

Webové stránky:http://www.zsslatiny.cz/

Koordinátor  ŠVP ŠD: Zdeňka Kracíková

 

Zřizovatel: Obec Slatiny

Slatiny 17

506 01 Jičín

Tel.: 725357724

 

 

Platnost dokumentu od 1. 9. 2020

 

 

Obsah:

1. Něco málo o naší škole. 4

2. Charakteristika školní družiny. 4

3. Cíle vzdělávání ve školní družině. 5

3. 1. Hlavní cíle stanovené pro práci ŠD: 5

3. 2. Klíčové kompetence. 6

4. Formy vzdělávání ve školní družině. 7

5. Plán činností školní družiny. 7

6. Obsah výchovně vzdělávacích činností. 8

7. Podmínky přijímání a ukončení zájmového vzdělávání. 9

8. Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. 9

9. Materiální, personální a ekonomické podmínky vzdělávání v ŠD. 10

10. Zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví. 11

11. Hodnocení ŠD. 13

Závěr. 13

 

 

 

1. Něco málo o naší škole.

 

Základní škola Slatiny je typem malotřídní školy (spojené ročníky) s pěti ročníky 1. stupně ZŠ.   Budova slouží dětem od 1. do konce 5. ročníku základní školy. Zřizovatel školy je Obec Slatiny. Vyučujeme podle školního vzdělávacího programu ZŠ Slatiny. V roce 2005 vznikla při škole Školská rada, která má 6 členů.

 

Kapacita školy je 45 žáků. V rámci školy mají žáci možnost navštěvovat zájmové kroužky.  Škola se otevírá ve dnech školního vyučování v 7.45 hodin. Vyučování začíná v 8.15 hodin. Vyučovací hodina má délku 45 min. Vyučování končí dle rozvrhu jednotlivých ročníků. Obědy se dováží z MŠ Milíčeves.

 

 

2. Charakteristika školní družiny.

 

Školní družina (dále jen ŠD) s kapacitou 30 žáků pracuje v jednom oddělení při Základní škole Slatiny. ŠD navštěvují žáci 1. – 5. ročníku.   Kapacita ŠD se naplňuje od nejnižších ročníků, pokud je zcela naplněna, vyšší ročníky nemají na družinu nárok. Oddělení ŠD se naplňuje maximálně do počtu 30 žáků.

 

ŠD navštěvují pouze žáci této školy.  Vzdělávání v ŠD probíhá podle aktuálního počtu zapsaných žáků v jednom oddělení. Místnost ŠD se nachází v přízemí a zároveň slouží i jako jídelna, probíhá v ní oběd dětí. V pohybových aktivitách využíváme tělocvičnu, školní zahradu, dětské prolézačky u OÚ Slatiny i hliněné hřiště v obci.  Hlavním cílem ŠD je vytvořit pro děti vhodné a bezpečné prostředí, které jim nabídne aktivní prožití volného času.

Ve dnech školního vyučování tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Není pokračováním školního vyučování, prováděné činnosti vycházejí z požadavků a zásad pedagogiky volného času. Zabezpečovat zájmovou činnost, odpočinek a rekreaci žáků. Mimo činnost výchovně vzdělávací plnit částečně také funkci sociální, tzn. dohled nad žáky po určitou dobu před nebo po ukončení vyučování.

 

 

3. Cíle vzdělávání ve školní družině.

 

Cíle výchovně vzdělávací činnosti v ŠD vycházejí z obecných cílů vzdělávací soustavy a navazují na ŠVP ZŠ.

 

Chceme, aby si děti uvědomovaly, že není vždy důležité vyhrát, být nejlepší, ale jde o to zúčastnit se a vyzkoušet něco nového. Věkovou různorodost využíváme k tomu, aby starší děti měly možnost pomoci a být oporou těm mladším. Podněcujeme je k toleranci, nenásilnému řešení případných sporů a umění hledat kompromisy. Snažíme se o rozvíjení fantazie, tvořivosti, zvídavosti a také k sebehodnocení a sebekritice. Soutěže a činnosti stavíme tak, aby i ten méně zdatný mohl uspět a naopak, aby i šikovnější zažil prohru a dokázal se s ní vyrovnat. Pomáháme dětem při začleňování do kolektivu, podporujeme schopnost projevit se jako osobnost, upevňujeme návyky vedoucí ke zdravému životnímu stylu. Snažíme se prohlubovat vztah k životnímu prostředí i kulturním památkám.

 

 

 

3. 1. Hlavní cíle stanovené pro práci ŠD:

 

  • Posilovat a rozvíjet zájem dítěte o smysluplné využití volného času a poskytovat dětem dostatek možností a podnětů k rozvíjení tvořivosti a zájmů.
  • Respektovat individuální schopnosti a dovednosti dětí.
  • Pomáhat dětem při začleňování do dětského kolektivu
  • Podporovat v osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako osobnost.
  • Vést k osvojování základních hodnot.
  • Utvářet a prohlubovat vztah k životnímu prostředí, kulturním a historickým památkám.
  • Dodržovat pedagogické a hygienické návyky při práci a využívat všech možností aktivního odpočinku a relaxace.

 

 

 

3. 2. Klíčové kompetence - tvoří jádro vzdělávacích záměrů celoročního plánu.

 

  • Kompetence k trávení volného času: orientuje se v možnostech jak trávit volný čas, umí si vybrat ze zájmových aktivit, rozvíjí své zájmy v organizovaných a individuálních činnostech, umí říci ne nevhodným činnostem, aktivně odpočívá a relaxuje.

 

  • Komunikativní kompetence: učí se naslouchat navzájem, obohacuje si slovní zásobu, seznamuje se s komunikačními prostředky, rozvíjí i mimoslovní komunikaci - gesto, úsměv.

 

  • Kompetence sociální a personální: učí se organizovat a plánovat, uvědomuje si nejen svá práva, ale i povinnosti, podílí se na vytváření příznivé atmosféry, učí se přijímat kompromis, je tolerantní, osvojuje si dovednosti spojené s estetickým vnímáním školy a jeho ztvárňováním, osvojuje si pravidla soužití, sebekázně, přátelství.

 

  • Kompetence občanské: netoleruje agresivitu, šikanu, podporuje zásady ekologické výchovy, chrání kulturní tradice, učí se rozlišovat skutečné a zdánlivé hodnoty.

 

  • Kompetence pracovní: používá bezpečné pracovní pomůcky a vybavení, dokáže pracovat podle instrukcí a návodů, svým pracovním přístupem se snaží chránit zdraví své i druhých, je ohleduplný k přírodě a lidem kolem sebe, učí se dodržovat pořádek ve svých věcech a na svém pracovním místě, umí zhodnotit práci svou i druhých

 

  • Kompetence k řešení problémů: všímá si problémů kolem sebe, rozlišuje správná a nesprávná řešení, pokouší se obhájit své názory, uvědomuje si, že za svá rozhodnutí nese zodpovědnost a že vyhýbání se problémům nevede k cíli

 

  • Kompetence k učení: učí se přemýšlet o druhých, využívat představivosti a fantazie, zdokonalovat pohybové dovednosti, umět vnímat a prožívat zvláštní chvíle, správně zacházet s knihou a časopisem a využívat všech možností aktivního odpočinku a relaxace, učí se osvojit si zásady zdravého životního stylu, učit se správně rozhodovat a jednat ve prospěchového zdraví.

4. Formy vzdělávání ve školní družině.

ŠD realizuje zájmové vzdělávání zejména těmito formami:

Pravidelná činnost: zahrnuje činnosti se zaměřením na rukodělné a výtvarné činnosti, hudební výchovu, literárně-dramatické a komunikační činnosti, dopravní výchovu, přírodovědnou činnost zahrnující ekologickou výchovu, sportovní a pohybové aktivity zahrnující zdravovědu a další aktivity rozvíjející poznání dětí.

 

Příležitostné akce: zahrnuje všechny mimořádné akce – projekty, besedy, exkurze, výchovně vzdělávací programy, sportovní akce, akce pro rodiče a obec (věnce, vystoupení v kostele).

 

Spontánní aktivity: v rámci časového plánu ŠD je vyhrazena doba na spontánní činnosti dětí tak, aby měly prostor samostatně rozhodovat o své činnosti v souladu se stanovenými pravidly. ŠD disponuje dostatečným množstvím stolních her, stavebnic, děti mají k dispozici výtvarné materiály atd. Vychovatelka v tuto dobu přijímá roli koordinátora, rádce, účastní se činností s dětmi, ale ponechává řízení činností na dětech.

 

Základním prostředkem práce ve družině je hra, která přináší kladné emoce, navozuje nové zážitky a využívá prvky zážitkové pedagogiky. Hra rozšiřuje vědomosti a dovednosti žáků, obohacuje jejich sebepoznání, je prostorem k seberealizaci a aktivitě žáků.

 

 

5. Plán činností školní družiny.

Odpolední družina: oběd, rekreační a odpočinková činnost – četba, poslech, vyprávění, odpočinková hra, relaxace na koberci.

Příprava na vyučování – hry podporující paměť, logické myšlení, hry na procvičení učiva, kvízy, luštění, křížovky, apod.

Výchovně vzdělávací a zájmová činnosti – pracovní činnosti, hudební výchova, výtvarná činnost, dopravní, přírodovědná a environmentální výchova, vycházky,…

Spontánní činnost – stolní hry, stavebnice,…

Sportovní a pohybové aktivity v tělocvičně i venku, zahrada, hřiště.

Podrobnější rozložení činností ve školní družině je vytvářeno pro daný školní rok a je součástí: Přehledu výchovně vzdělávací práce ŠD. Roční tematický plán ŠD rozdělený na roční období a měsíce. Roční plán je otevřený dokument, který se během roku aktualizuje.

6. Obsah výchovně vzdělávacích činností.

 

Člověk a jeho svět: místo, kde žijeme – orientace v místě bydliště, bezpečnost na cestě z a do školy, na vycházkách, při pohybu v silničním provozu, prohlubování znalosti základních pravidel silničního provozu, řešení mimořádných a nebezpečných situací.  Lidé kolem nás – dodržování pravidel při komunikaci a vzájemném soužití, vzájemná úcta, role členů rodiny, práva a povinnosti žáků školy.  Lidé a čas – režim dne, střídání ročních období, orientace v čase.  Rozmanitosti přírody – pozorování proměn přírody v jednotlivých ročních obdobích, ohleduplné chování v přírodě a její ochrana, rozmanitost a význam živé a neživé přírody.

 

Jazyk a jazyková komunikace: literární a dramatická výchova, rozvoj komunikačních dovednosti, rozvoj slovní zásoby, souvislého vyjadřování.

 

Umění a kultura: výtvarné zájmové činnosti – využití různých výtvarných technik a materiálů. Hudební zájmové činnosti – činnosti pěvecké a poslechové, hra na hudební nástroj.

 

Člověk a zdraví: rozvoj pohybových dovedností, podpora vztahu ke sportu, smyslu pro fair-play, uplatňování základních hygienických návyků, dodržování zásad bezpečného chování, tak aby nebylo ohroženo zdraví vlastní a zdraví ostatních, poučení o úrazech a jejich předcházení, sportovní aktivity v tělocvičně, na hřišti, v terénu, dodržování pitného režimu.

 

Člověk a svět práce: dodržování zásad bezpečné práce s různým nářadím. Práce na zahradě – aktivní zapojení do tvorby různých prvků, údržba zahrady, pěstování. Výroba z různých materiálů (přírodniny, látky…), technicky náročnější výrobky – ptačí budky, krmítka… 

 

Při mnoha aktivitách podporujeme u dětí aktivní využívání knihy i výpočetní techniky jako zdroje informací.

 

 

 

 

7. Podmínky přijímání a ukončení zájmového vzdělávání.

 

K docházce do školní družiny jsou přijímáni žáci 1. - 5. ročníku ZŠ Slatiny. Přijetí žáka k tomuto vzdělávání může být omezeno kapacitou ŠD, kdy přednost přijetí se řídí datem narození žáka – přednostně přijímáni jsou žáci od nejmladších po nejstarší. O přijmutí a případném vyloučení rozhoduje ředitel školy.

K přihlášení dítěte slouží Zápisní lístek, který dává prokazatelným způsobem informaci o zdravotním stavu žáka, o způsobu odchodu ze školní družiny, zda dítě odchází samo nebo s doprovodem, o osobních údajích žáka, dobu pobytu dítěte v družině ve školních dnech.

 

Před odevzdáním přihlášky zákonný zástupce vyplní datum a přihlášku podepíše. Do ŠD je žák přijímám vždy po dobu jednoho školního roku. Do družiny může být žák přihlášen během celého školního roku.

 

Na základě písemného vyjádření zákonných zástupců žáka může dojít i k vyřazení žáka z evidence ŠD – ukončení docházky, též během celého školního roku. Žák může být ze ŠD podmínečně vyloučen nebo vyloučen v souladu s ustanovením §31 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) a v souladu s vnitřním řádem ŠD.

 

8. Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.

 

V ŠD je respektována individualita žáků a zohledňován jejich zdravotní stav. Snažíme se vytvářet přiměřené prostředí pro všestranný rozvoj dětí. ŠD komunikuje s pedagogy ZŠ i zákonnými zástupci žáků. Vychovatelka je informována o žácích, kterým jsou poskytována podpůrná opatření. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří jsou ve škole vzděláváni podle individuálního vzdělávacího plánu, jsou podpůrná opatření poskytována i v rámci práce ŠD. Vychovatelky ŠD jsou o potřebách žáků informovány, na základě IVP jsou činnosti v ŠD přizpůsobovány potřebám takových žáků (metody práce, způsob hodnocení, individuální přístup…). Vychovatelka je připravena spolupracovat s asistentem pedagoga, pokud je žákovi přidělen také do školní družiny.   

 

Při účasti mimořádně nadaných žáků v ŠD vychází způsob práce z principů individualizace. ŠD učí tyto žáky zacházet se svými specifickými schopnostmi a pomáhá jim při začlenění do vrstevnických skupin. Pro jejich rozvoj jsou nabízeny takové aktivity, které by je vhodně motivovaly a uspokojily. Nadanému žákovi je poskytován prostor pro seberealizaci v oblastech svého nadání (účast při Vv soutěžích, sólová vystoupení…). Ve škole je funkce metodik prevence, logopedická péče, asistent pedagoga.

 

9. Materiální, personální a ekonomické podmínky vzdělávání v ŠD.

 

Materiální podmínky:místnost ŠD se nachází v přízemí a je zároveň jídelnou, probíhá v ní oběd dětí. Využíváme tělocvičnu a školní zahradu. Postupně škola prochází rekonstrukcí, ale stále je co zlepšovat. Místnost má nový nábytek: jídelní stoly, skříně, boxy na hračky a hrací koberec. Koberec umožní realizaci relaxačních forem zájmového vzdělávání a slouží též k odpočinku žáků. ŠD je vybavena magnetickou tabulí a CD přehrávačem. Pro četbu při odpočinkové činnosti slouží knihy, časopisy, encyklopedie.  Literárně-dramatický kroužek umožňuje rozvíjet čtenářské dovednosti, půjčení knih ze školní knihovny. Společenské a stolní hry s didaktickým zaměřením mají žáci volně k dispozici. K vybavení ŠD patří: elektrické piano, dvě kytary, Orfovy nástroje a hrací trubky. Ke sportovnímu využití na školní zahradě a v tělocvičně slouží fotbalové a volejbalové míče, švihadla, badminton, skákací guma, molitanové míče, obruče,… Na výtvarnou a pracovní činnost je zajišťován pracovní materiál – čtvrtky, barevné papíry, psací a kreslící potřeby, apod.

 

Personální podmínky: zájmové vzdělávání ve ŠD zabezpečuje kvalifikovaná vychovatelka na částečný úvazek. Vytváří příznivé sociální klima pro žáky i rodiče, znají a umí šířit širokou škálu zájmových aktivit přiměřených věku dítěte. Žáci mají organizační schopnosti, vzbuzují zájem o činnost, podporují sebevědomí a rozvíjení pozitivní stránky osobnosti. Vychovatelka otevřeně spolupracuje se všemi ostatními zaměstnanci školy. Účastní se během školního roku vzdělávacích akcí, které jsou přínosem pro práci školní družiny a kvalitu zájmového vzdělávání. Osvědčení o absolvování vzdělávacích akcí jsou založena u ředitele školy.

 

Ekonomické podmínky: výše příspěvků od žáka za vzdělávání v ŠD činí 300Kč za pololetí.  Tyto částku vybírá od rodičů paní vychovatelka, vždy do konce září a do konce února daného kalendářního roku.

10. Zajištění podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví.

 

Oddělení ŠD se naplňuje maximálně do počtu 30 žáků. Na začátku školního roku jsou všichni žáci poučeni o zásadách bezpečného chování v ZŠ, ŠD, na školní zahradě, tělocvičně, hřišti, při společných vycházkách a akcích. O poučení je veden záznam ve třídní knize.

 

Učitel či vychovatelka po skončení výuky odvádí žáky do školní družiny, kde následuje oběd. Za bezpečnost dětí ve školní družině odpovídá od příchodu žáka do družiny až do jeho odchodu vychovatelka. ŠD navštěvují pouze žáci této školy.

 

O přijmutí a případném vyloučení rozhoduje ředitel školy. Družina realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností; umožňuje žákům přípravu na vyučování i sportovní vyžití. Družina využívá i jiné prostory školy – tělocvičnu, školní hřiště i prostory mimo školu - dětské hřiště u OÚ.

Pravidla bezpečnosti se v ŠD dodržují. Týká se to i tělocvičny, pobytu mimo školu (zahrada, pískoviště, hřiště, vycházky, atd.). Na vycházkách děti chodí ve dvojicích. Při pohybu mimo školu je povinností vychovatelky zajistit bezpečné přejití silnice. K tomu používá červený terčík a děti mají reflexní vesty (první a poslední dvojice). Ve školním roce průběžně vychovatelka žákům připomíná pravidla bezpečného chování.

 

K odpočinkové činnosti je využíván koberec, který je pravidelně vysáván a čištěn. Jídelní stoly jsou umývány před i po vydání jídla. Prach utírán každý den, podlaha dvakrát denně vytírána. Místnost je pravidelně větrána.

 

Pohyb žáků mimo prostor školní družiny je povolen pouze se souhlasem příslušné vychovatelky (přecházet do jiných oddělení, k činnostem – tělocvična, při odchodu do šatny).

K činnosti se žáky lze využívat pouze vybavení a zařízení, které neohrožuje bezpečnost a zdraví všech přítomných. Pokud žák zjistí nějakou závadu či nedostatek, jež by mohly ohrozit zdraví či bezpečnost osob, je povinen informovat o této skutečnosti vychovatelku.

 

Každý úraz nebo poranění je nutné ihned hlásit vychovatelce, která zajistí ošetření žáka, informuje zákonného zástupce a úraz zapíše. O úraze je vyhotoven záznam v Knize úrazů. V případě zdravotních potíží žáka jsou okamžitě telefonicky upozorněni jeho rodiče. Telefonní čísla rodičů v případě úrazu nebo nemoci jsou uvedena v přihláškách do ŠD – zápisových listech.

Žáci byli poučeni o bezpečnosti a úrazech v prevenci na začátku školního roku. Poučení bezpečnosti opakujeme pravidelně během roku.

Lékárnička první pomoci je umístěna v kuchyňce v přízemí. Její obsah je vždy na začátku školního roku zkontrolován a během roku pravidelně kontrolován a doplňován.

 

Vychovatelka je proškolena v základech první pomoci.  Seznámena se zdravotním stavem dětí (epilepsie, diety, alergie, omezení, …). Vychovatelka spolupracuje s rodiči a třídními učiteli a bezprostředně reaguje na výchovné a jiné problémy. Žáci nejsou vystavováni nadměrné zátěži.

Vychovatelka je proškolena v základech první pomoci. Absolvovala několik rozšiřujících kurzů první pomoci. Seznámena se zdravotním stavem dětí (epilepsie, diety, alergie, omezení, atd.). Vychovatelka spolupracuje s rodiči a třídními učiteli a bezprostředně reaguje na výchovné a jiné problémy. Žáci nejsou vystavováni nadměrné zátěži.

Všichni žáci se chovají ve ŠD tak, aby neohrozili zdraví své ani nikoho jiného. Žáci nesmí vykonávat nic, co neodpovídá jejich schopnostem a zdravotní způsobilosti. Vychovatelka plánuje pouze takové činnosti, které neohrožují zdraví všech přítomných.

 

Ve všech prostorách ŠD platí přísný zákaz kouření, používání alkoholu a dalších návykových látek. Žáci mají zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči, elektrickým zařízením, otevírat okna. Do ŠD žáci nenosí nebezpečné předměty a cennosti, škola nenese za ztrátu cenností odpovědnost.

 

Zákonný zástupce žáka/žákyně po odchodu ze školní družiny přebírá plnou zodpovědnost za jeho chování mimo budovu školy. Za žáka, který byl ve škole a do ŠD se nedostaví, vychovatelka nezodpovídá. Opakované porušení kázně může vést k vyloučení žáka ze ŠD.

 

 

11. Hodnocení ŠD.

Hodnocení vzdělávání žáků v ŠD provádí vychovatelka průběžně, srozumitelně a věcně. Veškeré hodnocení je prováděno slovně, a to formou ústního osobního sdělení. Převažuje hodnocení pozitivní a motivující. Vychovatelka zajišťuje, aby zákonní zástupci byli včas informováni o případných problémech dítěte. Děti chválíme za příkladné chování a důsledně usměrňujeme veškeré nevhodné chování.

 

Hodnocení činností ŠD vytváří vychovatelka formou sebehodnocení. Kriticky a věcně hodnotí, využívá nové poznatky, zkušenosti, případně návrhy na změny a zlepšení ať už se týká materiálního vybavení ŠD nebo výchovy dětí. Na konci školního roku probíhá celistvější hodnocení školního roku a úspěšnosti práce ŠD. Poznatky sděluje na poradě a případné návrhy a opatření směřuje k vedení školy.

 

 

Závěr.

Chceme děti získat ke spolupráci, čas strávený ve školní družině naplnit pohodou a radostí žáků, jejich interakcí s okolím, získanou vlastní zkušeností. Vyvarovat děti zbytečnému stresu, rozvíjet zdravé sebevědomí, tvořivost dětí. Snažíme se společně s žáky vytvářet hranice správného chování. Snažíme se je oceňovat, dáváme prostor pro jejich názor a řešení ve věcech, které se jich týkají. Abychom svěřeným dětem lépe porozuměli, stačí si představit, že jsme žákem, který slyší naše slova.

 

Nezbytnou podmínkou úspěšné výchovy je nejen láska, ale také respektování osobnosti dítěte. Přejeme si, aby z dětí vyrostli šťastní, úspěšní a tvořiví lidé, kteří budou schopni zvládat běžné situace, se smyslem pro zodpovědnost. Chtít dobré a činit dobré, a to i když se nikdo nedívá. Chceme, aby se školní družina stala místem, kde bude dětem dobře.